Talán mindenkivel előfordult már, hogy hosszú órákon át álmatlanul forgolódott az ágyban éjszaka. Ennél már csak az bosszantóbb, ha rendszeresen, akár több, egymást követő éjszakán át bámulod a plafont. Ez borzasztóan dühítő, ráadásul a kialvatlanság hatással van a napközbeni fizikai és szellemi teljesítményre is. Ha te is szeretnél végre egy jót aludni, fogadd meg az alábbi tanácsainkat. Persze, mondanunk sem kell: ha a probléma nem oldódik meg, érdemes orvoshoz fordulni!

Eleged van a bárányok számolgatásából? Ezerszer megszámoltad már a szoba sarkait is? Próbáltál szép dolgokra gondolni? Azt hitted, ha sokáig tévézel vagy nyomkodod a telefonodat a sötétben, egy csapásra álom jön a szemedre? Sajnos előfordulhat, hogy minden erőfeszítésed ellenére sem tudsz elaludni. Ez először csak elszomorít, de ahogy telik-múlik az idő, a helyzet egyre dühítőbbé válik. Aztán hajnalban, amikor már éppen lecsukódna a szemed, megszólal az a fránya ébresztőóra… Ismerős az érzés? Akkor figyelj, mutatunk néhány trükköt, ami a legtöbb esetben beválik.

Űzd ki a hálószobából a tévét és a telefont!

Persze ezt nem kell szó szerint érteni. A lényeg az, hogy elalvás előtt legalább egy órával kapcsolj ki minden elektromos készüléket a hálóban. A tévének és a telefonnak ugyanis erős, agyat stimuláló hatása van, ráadásul a fényük az elalvást segítő melatonin hormon termelését is hátrányosan befolyásolja.

FORRÁS: Shutterstock

Szellőztess ki!

Ez annyira egyszerű, mégsem teszi meg szinte soha senki. Pedig ha lefekvés előtt egy fél órával kinyitod az ablakokat, a szoba megtelik friss levegővel, ami segítségedre lesz a pihentető alvásban. Ugye, milyen egyszerű? Ez a trükk csupán egy kis odafigyelést igényel…

Rend a lelke mindennek!

Az már több ízben is bebizonyosodott, hogy ha rendetlenség van körülöttünk, nyugtalanul alszunk. Ez ugyanis a tudatalattinknak jelez: a papírhalmok, a jegyzetek, a széthagyott könyvek mind-mind elintézendő, megoldandó problémákra figyelmeztetnek, ami hatással van az elalvásra, és az éjszakai nyugodt alvásra is. Ha lefekvés után még mindig a másnapi teendőkön kattog az agyunk, akkor nehezen fogunk elaludni.

FORRÁS: Shutterstock

Nassolni lehet! De csak egy keveset!

Fontos, hogy a vacsora mindig könnyű legyen, éjszakára és közvetlenül lefekvés előtt ne együnk semmi nehezet, túl fűszereset, zsírosat. Jó hír azonban, hogy ha éhesek maradtunk vacsora után, egy kis sajttal és sós ropogtatnivalóval nem okozunk nagy bajt, sőt: a szénhidrát és protein együtt megnöveli a szervezetben a szerotonin mennyiségét, ez pedig segít ellazítani a testünket és az agyunkat is. A túl sok élénkítő ital, például a tea, a kávé, a kóla, az alkohol vagy az energiaitalok megzavarhatják az alvás-ébrenlét ciklusát, ezeket délután 4-5 óra után már ne fogyasszuk. A gyógynövények – levendula, orbáncfű, macskagyökér, citromfű, komló, kamilla – ellenben segíthetnek nekünk.

Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát

Szó szerint. Válassz kényelmes, félkemény matracot, pihe-puha ágyneműt, és hidd el, ez már önmagában fél siker a nyugodt, kiegyensúlyozott éjszakai alváshoz. Arra figyelj, hogy egy jó matrac 9-10 évig használható, ezután érdemes lecserélni. Választáskor figyelj az allergénekre is, mert ezek nemcsak az alvás minőségének romlását, de a bőr irritációját is okozhatják.

FORRÁS: Shutterstock

Mozogj eleget!

Sokan nem is gondolják, de a mozgásnak igenis nagy szerepe van az éjszakai alvásban. Ha napközben fizikailag is lefárasztod magad, a szervezeted igényelni fogja az alvást. Arra azonban figyelj, hogy közvetlenül lefekvés előtt ne végezz olyan tevékenységet, amitől felszökik a vérnyomás, és amitől a szív is intenzívebben kalapál. A lepedőakrobatika természetesen kivétel ez alól, hiszen köztudott, hogy az orgazmus endorfinokat szabadít fel a szervezetben, amely segít ellazulni és ráhangolódni a nyugodt, mély alvásra.

Ha már mindent megpróbáltál, és az alvászavar mégis fennáll, ráadásul huzamosabb ideje küzdesz vele, érdemes orvoshoz fordulnod. Az alvászavar okainak kivizsgálására manapság már számos lehetőség kínálkozik.

Hogyan éled meg
a nőiességed?

Töltsd ki a tesztet és nézd meg
személyre szóló értékelésedet!

Kitöltöm a tesztet

Kapcsolódó cikkek

Látogass vissza a pár naponta frissülő tartalmakért!